30. 11. 2010

Formátování disku NTFS na ext4

1TB 3,5" SATA disk původně sloužil jako síťové úložiště programů, filmů apod. v desktopu s Win XP. Rozhodl jsem se přesunout ho do svého serveru, na kterém běží Debian Lenny. Kvůli kompatibilitě ale bylo jasné, že bude mnohem lepší sáhnout po jiném souborovém systému. Proto jsem se rozhodl přeformátovat jej z NTFS na ext4. Problém mi však dělalo těch 650 GB dat, která bych formátováním ztratil, a neměl jsem, kam je schovat.
Rozhodl jsem se tedy pro drastické řešení - stávající souborový systém (oddíl) zmenšit, ve vzniklém volném prostoru vytvořit ext4 oddíl, na něj přesunout část dat, a celý postup opakovat. Když jsem se do toho pustil, tušil jsem že to nebude nic příjemného, ale své oblíbené live distribuci GParted jsem (právem) plně důvěřoval. Ve výsledku jsem na notebooku nabootoval do GParted, přes USB/SATA převodník připojil disk, a začal jsem. Požadovaná operace (zmenšení oddílu) se však protáhla na ukrutných 16 hodin ! Operaci jsem musel opakovat 4x, takže se mi víkend pěkně protáhl (GParted toho krom práce s disky moc neumožňuje, tak jsem musel chvíli přežít bez techniky). Každopádně, všem doporučuji raději data zálohovat jinam, a celý souborový systém změnit najednou.

Žádné komentáře:

Okomentovat